شرکت رولزرویس اعلام کرد که اولین آزمایش موتور جت UltraFan خود را که از آن با عنوان موتور «سبز» یاد میشود، پشت سر گذاشته است. این شرکت مدعی است که این موتور کمصداترین و بهینهترین موتور از نظر مصرف سوخت در تاریخ است و حدود ۱۰ درصد بهتر از بهینهترین موتور هواگرد حال حاضر دنیا یعنی Trent XWB عمل میکند.
در بیانیه رولزرویس آمده است که موتور جدید UltraFan با یک پره عظیم ۳.۵ متری از یک هسته نسبتاً کوچک بهره میبرد و مصرف سوخت بسیار بهینهای دارد. این موتور در این آزمایش موفق شده است تا ۶۴ مگاوات توان ارائه کند و نسبت به موتورهای رقیب ازجمله Trent حدود ۲۵ درصد مصرف سوخت بهتری داشته باشد.
رولزرویس میگوید: «UltraFan یک نمونه از موتورهای هواگرد و بزرگترین آنها در دنیا است که مجموعهای از فناوریهای جدید با مصرف سوخت بهینهتر را در بر میگیرد، این بدان معناست که انتشار آلودگی در این موتور پایینتر و پایداری بالاتر است.»
موتور UltraFan رولزرویس از چه سوختی استفاده میکند؟
این شرکت ادعا میکند که فناوریهای جدید آنها مقیاسپذیرند و میتوان با آنها موتوری ساخت که دامنه توانش بین ۱۱۱,۲۰۰ تا ۴۴۴,۸۰۰ نیوتن باشد. این موتورها احتمالاً در دهه ۲۰۳۰ تولید میشوند. رولزرویس میگوید: «این نمونه از UltraFan برای آینده طراحی شده است. این موتور میتواند از روز اول سرویسدهی با سوخت هوانوردی ۱۰۰ درصد پایدار کار کند. بهعلاوه، ما فعالانه بهدنبال راهکارهای بالقوه در زمینه توان الکتریکی-هیبریدی و هیدروژنی هستیم.»
ازاینرو، مدیران رولزرویس از این موتور بهعنوان محصولی انقلابی در صنعت هوافضا یاد میکنند. آزمایش UltraFan نشان میدهد که صنعت هوافضا میتواند تا سال ۲۰۵۰ به هدف حذف آلودگیهای کربنی دست یابد. این پروژه تحت حمایت دولت بریتانیا قرار دارد و کار روی آن از سال ۲۰۱۴ آغاز شده است.
مدیرعامل رولزرویس میگوید: «نمونه UltraFan یک محصول انقلابی است. فناوریهایی که در این پروژه مشغول آزمایش آنها هستیم میتوانند موتورهای امروزی و آینده را بهبود ببخشند. بههمین دلیل این خبر اینقدر اهمیت دارد. ما درحال تماشای رقمخوردن تاریخ هستیم.»
۲۲۷۲۲۷